Studenten en bedrijven samengebracht dankzij Tiens Talent Innoveert

De stad Tienen organiseert in samenwerking met Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo), de Tiense secundaire scholen en vier Tiense bedrijven, een uitdagend innovatiekamp onder de noemer Tiens Talent Innoveert. Deze tweedaagse brainstorm past in het kader van het Talentenplatform, een project waarmee de stad lokale bedrijven en het onderwijs dichter bij elkaar wil brengen.

Zo'n honderd Tiense jongeren van de derde graad secundair onderwijs gingen gisteren in team de uitdaging aan om in 24 uur een creatieve oplossing te bedenken voor realistische problemen geformuleerd door vier Tiense peterbedrijven: Bebat, Kim's Chocolates, De Kringwinkel en het Regionaal Ziekenhuis Tienen.
 

Projecten kenbaar maken

"We hebben al een 25-tal studenten op bezoek gehad", zegt Marc Quirijnen van Kim's Chocolates. "Zij hebben als opdracht om een eerste plan van aanpak uit te tekenen voor ons project in Tanzania 'Cocoa For Schools'. Dat is een uniek project dat er in bestaat om 132 dorpen in de cacaoregio in de buurt van Malawi 900 klaslokalen te bouwen, 430.000 schoolboeken bijeen te brengen, zonnepanelen te introduceren en farmertraining te voorzien om betere en hogere opbrengsten te genereren van de plantages." Het project - hoe ambitieus dan ook - is niet bekend genoeg bij het grote publiek. "Nuchter en bescheiden bouwen we in de luwte rustig verder. Het is nu aan de studenten om een plan van aanpak uit te tekenen om ons project beter kenbaar te maken."

De bedrijven en de scholen reageren enthousiast op dit nieuwe initiatief. "We kunnen dit alleen maar toejuichen, want er is nog steeds een te grote kloof tussen enerzijds het onderwijs en het bedrijfsleven", klinkt het. "We moeten meer naar elkaar toegroeien zodat we elkaar beter leren kennen, beter leren begrijpen en wie weet onderweg nog studenten warm kunnen maken voor het ondernemerschap."

(VDT HLN)
Voor een beeldverslag
VERSLAG ROB